3. Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Overige risico's

Algemene economische ontwikkelingen
De huidige economische tijd is een tijd die gekenmerkt wordt door onzekerheid. Onder andere de oorlog in de Oekraïne, de fors stijgende energieprijzen en de inflatie zorgen voor veel onzekerheid.
De morgelijke impact van dit risico voor de gemeente Aalsmeer is nog onbekend en niet nader financieel te bepalen. Derhalve is dit risico als PM in het risicoregister opgenomen.

Lokale effecten van de corona-uitbraak
Algemeen
De corona-uitbraak en de contact-beperkende rijksmaatregelen hebben ingrijpende gevolgen voor de lokale samenleving, maatschappelijk en economisch. De herstelfase moet veelal regionaal en lokaal vorm krijgen. De structurele effecten van een mogelijke recessie op de gemeentebegroting, die voortkomen uit de corona-uitbraak, zullen pas in de loop de aankomende jaren duidelijker worden. Dit risico is heel moeilijk te kwantificeren.

Cultureel veld
De effecten van de coronacrisis op de culturele organisaties zijn groot. De tijdelijke sluiting(en), afstandsmaatregel en het maximumaantal bezoekers hebben ertoe geleid dat organisaties minder bezoekers ontvingen en voorstellingen, cursussen en tentoonstellingen minder of niet rendabel waren. De (soms aanzienlijke) inkomsten uit verhuur en verkoop vielen weg. Daarnaast is het ook geen gegeven dat het publiek weer volledig zal terugkeren. Het publieksengagement zal opnieuw moeten worden opgebouwd. De angst bestaat dat de financiële klap niet nu, maar later volgt. De reserves van organisaties zijn eindig.
Tot nu toe is extra gemeentelijke steun nodig geweest voor continuïteit van de Oude Veiling, de Historische Tuin, het Flower Art museum en Cultureel Jongerencentrum N201.
De culturele organisaties nemen maatregelen om hun lasten te beperken en maken gebruik van de steunmaatregelen van rijk, provincie, gemeente en private fondsen.
Onduidelijk is echter hoe groot de schade zal zijn en in hoeverre dit door de verschillende overheden wordt gecompenseerd. Wanneer er signalen komen van instellingen dat ze in de gevarenzone zitten, wordt dit gemonitord.
Dit risico doet zich voorlopig nog elk jaar voor (kansklasse 5), de mogelijke schade zal ergens tussen € 100.000 en € 250.000 liggen (gevolgklasse 2).

Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Op 1 januari 2023 treedt naar de huidige verwachtingen de Omgevingswet in werking. De invoering en de implementatie van deze wet betreft een omvangrijk en complex proces  waar veel tijd mee gemoeid is / zal zijn. De wet vervangt circa 26 sectorale wetten en ongeveer 120 algemene maatregelen van bestuur die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving (waaronder wonen en bouwen). Het Transitieteam Omgevingswet is binnen de organisatie bezig om de implementatie van de wet in goede banen te leiden.
Tegelijkertijd met de Omgevingswet treedt ook de Wet kwaliteitsborging voor het  bouwen (Wkb) voor gevolgklasse 1 in werking. Voor een groot deel van de relatief kleinere omgevingsvergunningaanvragen komt de Bouwbesluittoets en het toezicht daarop te vervallen. De verantwoordelijkheid hiervoor komt te liggen bij een private kwaliteitsborger. Er vindt derhalve een verschuiving plaats van uitvoering naar regie bij vergunningverlening. Taken die vervallen bij toezicht verschuiven voor  een deel naar handhaving.
Beide omwentelingen gaan financiële consequenties hebben (vervallen van leges, kosten die gemoeid zijn met het Digitaal Stelsel Omgevingswet en de aanschaf van software, opleiding van medewerkers etc.). Komende periode wordt dit in beeld gebracht. Tevens dient er een nieuw evenwicht gevonden te worden tussen kosten en opbrengsten in de kostendekkende legesexploitatie.
Het risico op financiële effecten als gevolg van deze veranderingsoperatie doet zich éénmalig voor (kansklasse 1). De financiële effecten zullen voornamelijk structureel zijn en kunnen op dit moment nog niet gekwantificeerd worden. In de loop van 2022 zal hierover meer duidelijkheid ontstaan.

Eneco
Bij de verkoop van de aandelen in Eneco Groep N.V. (hierna Eneco) in 2020 is de koper gevrijwaard van de claim van de oud-aandeelhouders van REMU N.V. (hierna REMU). Samenvattend stelt REMU dat Eneco door het juridisch verzet tegen de Splitsingswet verhinderd heeft dat Eneco vóór 31 december 2010 verkocht is en dat REMU daardoor een contractueel afgesproken privatiseringsvergoeding niet ontvangen heeft. Eneco betoogt op hoofdlijnen dat Eneco, inclusief REMU, niet vóór 31 december 2010 verkocht is en dat de aandeelhouders daartoe ook geen plan hadden.
De verkoop van de aandelen Eneco is in 2020 afgerond. De claim bedraagt nu ongeveer € 300 miljoen inclusief rente. Rekening houdend met een totale opbrengst Eneco van € 4,1 miljard betekent toekenning van de claim voor Aalsmeer een terugbetaling van de opbrengst van ca. € 2,0 miljoen. Op 8 december 2020 hebben de oud-aandeelhouders de rechtszaak verloren en hebben ze besloten om in cassatie bij de Hoge Raad te gaan. De procedure loopt nog steeds.

Vermakelijkheidsretributie
Voor de invoering van de vermakelijksheidsretributie lopen diverse onderzoeken. Landelijk komt er steeds meer juridische jurisprudentie over de vermakelijksheidsretributie. Dit zorgt ervoor dat de invoering steviger onderbouwd moeten worden. Als structurele opbrengst van de vermakelijkheidsretributie is € 400.000 begroot. Of deze opbrengsten daadwerkelijk realiseert worden is afhankelijk van een aantal factoren zoals bezoekersaantallen en kostentoerekeningen. Dit is een risico voor de meerjaren begroting.

Vervallen risico's t.o.v. de jaarrekening 2021
De volgende risico's zijn ten opzichte van de paragraaf weerstandsvermogen in de jaarrekening 2021 (dit is de laatst opgestelde paragraaf weerstandsvermogen) komen te vervallen:

Risico

Reden

Instandhouding en areaaluitbreiding buitenruimte

Als gevolg van de wijziging in de financieringssystematiek van de buitenruimte zijn de risico's die hiermee samenhangen opnieuw beoordeeld en omgevormd tot een generiek risico, namelijk: 'Uitvoering infraprojecten in de openbare ruimte'.

Bovenwijkse voorzieningen

N231-zuid

Burgemeester Hoffscholteweg en Spoorlijnpad

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2022 08:48:48 met de export van 11/02/2022 16:04:36