Per belasting/heffing worden de volgende onderwerpen beschreven:
- het gemeentelijk beleid voor de heffing;
- een tarievenvoorstel voor 2023;
- een overzicht tariefontwikkeling van de laatste jaren (indien relevant);
- een vergelijking van tarieven in de regio (indien relevant).
- de mate van kostendekkendheid (indien relevant)
Onroerende zaakbelasting (OZB)
Gemeentelijk beleid
De onroerende zaakbelastingen (OZB) vormen voor de gemeente de grootste inkomstenbron. De OZB bestaan uit een belasting voor het eigendom (woningen en niet-woningen) en voor het gebruik (niet-woningen). De OZB wordt berekend als percentage van de waarde die voor de Wet WOZ is vastgesteld voor dat jaar.
Voorstel tarieven 2023
Grondslag voor de OZB zijn de voor de Wet Waardering onroerende zaken vastgestelde WOZ-waarden. De WOZ-waarde wordt jaarlijks vastgesteld op basis van transacties rond de waardepeildatum 01-01 van het jaar voorafgaand aan het betreffende belastingjaar. De taxaties voor belastingjaar 2023 zijn nog in volle gang. De WOZ-waarden dienen niet alleen als grondslag voor de aanslagen OZB 2023 maar ook voor andere belastingen. Zoals: voor het eigen woningforfait in de inkomstenbelastingen en de Watersysteemheffing gebouw voor de waterschapslasten.
Uit de eerste geprognosticeerde taxaties blijken de woningen en niet-woningen, bedrijven, redelijk in lijn te liggen met de landelijke waardestijging. Landelijk wordt rekening gehouden met waardestijgingen van 13,5% voor woningen en 1% voor niet-woningen, zoals vermeld in de meicirculaire 2022. De inschatting voor Aalsmeer ligt, zoals het nu naar uitziet, hieraan ongeveer gelijk.
De markt is op dit moment nogal onduidelijk is. Het schiet nog steeds alle kanten op. Het is daardoor uiterst speculatief om daar nu een enigszins verantwoorde schatting op de maken.
De daadwerkelijke waardestijging 2022/2023 zal pas in december bij het vaststellen van de tarieven OZB 2023 bekend zijn. Voor de bepaling van het OZB-tarief 2023 wordt dan direct rekening gehouden met de laatste gegevens. De vastgestelde WOZ-waarde is voor de opbrengst 2023 niet meer dan een verdeelmaatstaf om tot de geraamde OZB-opbrengst te komen. Door de herrekening van het tarief op het laatste moment wordt zo nauwgezet mogelijk aangesloten op de vastgestelde opbrengst in de begroting 2023.
Ontwikkeling tarieven
De afgelopen jaren is het OZB-tarief alleen verhoogd met de inflatiecorrectie terwijl de kosten aanzienlijk zijn gestegen.
Op basis van extern onderzoek naar aanleiding van de motie RAP komen een tweetal mogelijkheden naar voren om de inkomsten te vergroten. Het invoeren van een vermakelijkheidsretributie en het stapsgewijs indexeren van het tarief van de OZB-niet woningen. Structureel wordt hiermee de achterstand in de gemeentelijke belastingenopbrengsten met € 1,6 miljoen ingelopen maar blijft de belastingdruk met name voor de Niet-woningen nog steeds laag en onder het landelijk gemiddelde.
Het OZB-tarief voor woningen 2022, van inwoners, ligt redelijk op het regionaal gemiddelde tarief. De door de raad ingediende motie Aalsmeers belastingplafond woonlasten vraagt hier terecht aandacht voor.
In de begroting 2022 is op basis van de motie RAP voor het tarief van de OZB Niet-woningen nader uitgewerkt om stapsgewijs tot een regionaal gemiddelde te komen. Voor belastingjaar 2023 betekend dit dat de opbrengst naast de inflatiecorrectie van 2% dient te worden verhoogd met circa 8%. Bij de vaststelling van het tarief 2023 wordt vanzelfsprekend wel gecorrigeerd voor de gestegen WOZ-waarde.
Jaar | 2021 | 2021 | Jaar | 2022 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Eigenaar | Gebruiker | Eigenaar | Gebruiker | |||
Gemeente | niet woning | niet-woning | Gemeente | niet woning | niet-woning | |
Kaag en Braassem | 0,1538 | 0,1381 | Amsterdam | 0,1593 | 0,1151 | |
Amsterdam | 0,1796 | 0,1293 | Kaag en Braassem | 0,1562 | 0,1417 | |
Aalsmeer | 0,2203 | 0,1922 | Aalsmeer | 0,2258 | 0,1970 | |
Uithoorn | 0,2509 | 0,1933 | Uithoorn | 0,2678 | 0,1950 | |
Diemen | 0,2573 | 0,2445 | Amstelveen | 0,2656 | 0,2138 | |
Amstelveen | 0,2590 | 0,2086 | Ouder-Amstel | 0,2595 | 0,2247 | |
Ouder-Amstel | 0,2595 | 0,2247 | Diemen | 0,2625 | 0,2494 | |
Haarlemmermeer | 0,3301 | 0,3069 | Haarlemmermeer | 0,3131 | 0,2814 | |
Nieuwkoop | 0,3571 | 0,2818 | Nieuwkoop | 0,3614 | 0,2927 |
Rekenvoorbeeld woning / niet-woning | |||||||||
Soort | WOZ-waarde | Tarief | Aanslag | Prognose taxaties | WOZ-waarde | Tarief | Index 2 % tarief | Aanslag | Verschil aanslag |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2022 | 2022 | 2022/2023 | 2022 | 2022 | 2022/2023 | 2023 | 2022/2023 | |
Eigenaar woning | 420.000 | 0,1015% | 426 | 13,50% | 476.700 | 0,0912% | 9 | 435 | 9 |
Eigenaar niet-woning | 1.000.000 | 0,2258% | 2.258 | 1,00% | 1.010.000 | 0,2459% | 226 | 2.484 | 226 |
Gebruiker niet-woning | 1.000.000 | 0,1970% | 1.970 | 1,00% | 1.010.000 | 0,2146% | 197 | 2.167 | 197 |
Roerende woon- en bedrijfsruimtebelasting
Deze belasting is op grond van het gelijkheidsbeginsel ontstaan. Eigenaren en gebruikers van roerende ruimten hebben namelijk evenzeer belang bij de door de gemeente geboden collectieve voorzieningen. Op basis van de Gemeentewet moet voor de RZB hetzelfde tarief worden toegepast.
Afvalstoffenheffing
Gemeentelijk beleid afvalstoffenheffing
Het gemeentelijk beleid is een tarief dat maximaal 100% kostendekkend is.
Op basis van het raadsbesluit "van afval naar grondstoffenbeleid", is vanaf 2022 de grondslag voor de tariefstelling gewijzigd van, inhoud van de rolemmer naar een tarief voor één- en meerpersoonshuishoudens. Op basis van het huidige tarief kan het tarief voor 2023 gelijk blijven In onderstaande tabel zijn de voorgestelde tarieven voor 2023 opgenomen
Tariefontwikkeling afvalstoffenheffing | |||||
Bakinhoud | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Voorstel 2023 |
---|---|---|---|---|---|
80 liter bak | 237 | 237 | 243,52 | nvt | nvt |
120 liter bak | 250 | 250 | 256,88 | nvt | nvt |
240 liter bak | 291 | 291 | 299 | nvt | nvt |
Eénpersoonshuishouden | nvt | nvt | nvt | 267,00 | 267,00 |
Meerpersoonshuishouden | nvt | nvt | nvt | 333,00 | 333,00 |
Tarieven afvalstoffenheffing 2022 omliggende gemeenten (bron: COELO-atlas) | |||||
Amstelveen | Uithoorn | Haarlemmer- | Ouder- | Ronde | |
meer | Amstel | Venen | |||
Eénpersoons | 252 | 278 | 282 | 268 | 270 |
Meerpersoons | 306 | 323 | 382 | 280 | 348 |
Kostendekking afval | 2023 |
---|---|
Saldo taakveld | 3.320 |
Mutatie voorziening | -138 |
Overige toe te rekenen kosten | |
Overheadtoerekening | 150 |
Straatvegen | 224 |
Compensabele BTW | 795 |
Handhaving | 60 |
Kwijtschelding | 69 |
Totaal kostenbasis | 4.480 |
Afvalstoffenheffing | 4.119 |
Kostendekking | 92% |
Rioolheffing
Gemeentelijk beleid rioolheffing
Uitgangspunt is maximaal 100% kostendekkendheid. De kosten van het beheer en het in stand houden van het gemeentelijk rioolstelsel zijn de basis voor de berekening van het tarief van de rioolheffing.
De heffing wordt geheven in de vorm van een aansluitrecht waarbij de eigenaar de belastingplichtige is. Als meer dan 400 m 3 water wordt afgenomen, wordt daarboven per 10 m 3 door de gebruiker een bedrag betaald.
Uitgangspunt is dat met het vastgestelde tarief het rioolstelsel in meerjarenperspectief kostendekkend beheerd en in stand gehouden kan worden. De uitvoering hiervan is gebaseerd op het Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2026. Vooralsnog wordt er, buiten de indexatie van 2%, geen tariefswijziging verwacht.
Tariefontwikkeling rioolheffing | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Voorstel 2023 | |
Rioolheffing | 173,62 | 173,62 | 173,62 | 177,09 | 180,63 |
2018 zonder korting van € 65,00 |
Tarieven rioolheffing 2022 omliggende gemeenten (bron: COELO-atlas) | |||||
Amstelveen | Uithoorn | Haarlemmer- | Ouder- | Ronde | |
meer | Amstel | Venen | |||
Rioolheffing | 177 | 235 | 138 | 262 | 210 |
x € 1.000 | |
Kostendekking riool | 2023 |
Saldo taakveld | 1.808 |
Dotatie voorziening | 538 |
Overige toe te rekenen kosten | |
Overheadtoerekening | 233 |
Straatvegen / Baggeren | 166 |
Compensabele BTW | 362 |
Totaal kostenbasis | 3.107 |
Rioolrecht | 2.975 |
Kostendekking | 96% |
Hondenbelasting
Gemeentelijk beleid hondenbelasting
Op basis van de Gemeentewet mag er een Hondenbelasting worden geheven. Iedereen, die één of meer honden heeft, moet hondenbelasting betalen. Voor 2023 worden de tarieven verhoogd met het indexcijfer van 2%.
Tariefontwikkeling hondenbelasting | |||||
Aantal honden | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Voorstel 2023 |
---|---|---|---|---|---|
1 hond | 77,74 | 79,68 | 81,87 | 83,51 | 85,18 |
Tweede (en volgende) hond | 93,95 | 96,30 | 98,95 | 100,93 | 102,95 |
Kennel | 308,83 | 316,55 | 325,26 | 331,77 | 338,41 |
Totaal aantal honden | 1.490 | 1.400 | 1.350 | 1.350 | 1.320 |
Tarieven hondenbelasting 2022 omliggende gemeenten (bron: COELO-atlas) | |||||
Amstelveen | Uithoorn | Haarlemmer- | Ouder- | Ronde | |
meer | Amstel | Venen | |||
1 hond | nvt | nvt | 85,56 | 77,39 | 65,00 |
Leges
Gemeentelijk beleid leges
Leges worden geheven als vergoeding van kosten die de gemeente maakt voor de dienstverlening aan individuele burgers en bedrijven. Voorbeelden zijn het afgeven van reisdocumenten en rijbewijzen en het verstrekken van (bouw)vergunningen. De hoogte van de legestarieven wordt begrensd door 100% kostendekkendheid. Uitgangspunt is toetsing op verordeningensniveau, waarbij de geraamde lasten van alle benoemde activiteiten worden gedekt door de gezamenlijke baten uit de te heffen leges. Een verwacht overschot bij de ene activiteit wordt hierbij gebruikt voor de dekking van een verwacht tekort bij een andere activiteit. Dit principe wordt aangeduid als kruisfinanciering. De gemeente is hierbij vrij te bepalen hoe dit toe te passen binnen de verordening.
Ondanks de mogelijkheid om afwijkingen in kostendekkendheid tussen de verschillende leges te vereffenen, worden voor het inzicht de kostendekkendheid van de bouwleges (omgevingsvergunningen) en de overige leges afzonderlijk in beeld gebracht. De hoogte van de tarieven van de overige leges zijn in de meeste gevallen van Rijkswege vastgelegd en zijn niet kostendekkend.
Een eerste voorstel voor het tarief omgevingsvergunningen, met een onderbouwing van de kosten en opbrengsten voor 2023 op basis van een actuele prognose van de bouwvolumes, is in voorbereiding voor de raadsvergadering van december. 2023. Hetgeen impact heeft op onderstaande kostendekkendheid van de omgevingsvergunningen.
De precieze financiële uitwerking van de toegekende kosten en opbrengsten voor de leges is sterk afhankelijk van de al diverse keren uitgestelde inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet. De nu voorgenomen inwerkingtreding in 2023 heeft invloed op de hieraan gekoppelde bouwleges (omgevingsvergunningleges). Door de voorgenomen inwerkingtreding in 2023 en de onzekerheid over werking en uitvoering is het niet mogelijk om dat nu al goed financieel uit te werken. Indien over de uitwerking meer bekend is zal dit later aan de raad van december 2023 worden voorgelegd.
x € 1.000 | |
Kostendekking omgevingsvergunningen | 2023 |
Saldo taakveld | 725 |
Overige toe te rekenen kosten: | |
Overheadtoerekening | 501 |
Stadsontwikkeling / Welstand | 66 |
BTW | 147 |
Totaal kostenbasis: | 1.458 |
Omgevingsvergunningen | 890 |
Kostendekking | 61% |
x € 1.000 | |
Kostendekking leges burgerzaken | 2023 |
Saldo taakveld | 787 |
Overige toe te rekenen kosten | |
Overheadtoerekening+BTW | 627 |
Totaal kostenbasis | 1.414 |
Leges burgerzaken | 346 |
Kostendekking | 24% |
Grafrechten
Gemeentelijk beleid grafrechten
Wettelijk is bepaald dat de baten van de grafrechten niet boven de geraamde lasten mogen uitgaan. Het beheer en onderhoud van de begraafplaats wordt gefinancierd uit de inkomsten van de grafrechten en onderverdeeld in lijkbezorgingsrechten en onderhoudsrechten begraafplaats.
In beginsel zullen de tarieven worden verhoogd met de prijsinflatie van 2% voor zover dit mogelijk is. In het belastingvoorstel in december zal hierop nader worden ingegaan.
Tarieven grafrecht in omliggende gemeenten en Aalsmeer (2021) | |||
Uithoorn | Haarlemmer- | Aalsmeer | |
meer | |||
Particulier graf | 2.085 | 1.134 | 1.150 |
Algemeen graf | 1.043 | 1.134 | 1.150 |
x € 1.000 | |
Kostendekking begraven | 2023 |
Saldo taakveld | 547 |
Mutatie voorziening | -1 |
Overige toe te rekenen kosten | |
Overheadtoerekening | 159 |
Totaal kostenbasis | 705 |
Begraafrechten | 520 |
Kostendekking | 74% |
Precariobelasting
Gemeentelijk beleid precariobelasting
Precario wordt geheven voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Het heffen van precariobelasting op kabels en leidingen van nutsvoorzieningen is ingaande 2022 van Rijkswege afgeschaft. Voor Aalsmeer betekent dit vanaf 2022 een inkomstenderving van € 1,5 miljoen.
Water-/toeristenbelasting
Om duidelijker te maken dat het niet alleen om toeristen gaat worden deze belastingen verblijfsbelastingen genoemd. Deze worden geheven voor het betaald verblijf binnen de gemeente door personen die geen ingezetene zijn van Aalsmeer. De opbrengst van deze belastingen zijn een algemeen dekkingsmiddel.
Overzicht toeristenbelasting omliggende gemeenten | ||||
Jaar | 2021 | 2021 | 2022 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Gemeente | Tarief per persoon per | % verblijfskosten | Tarief per persoon per | % verblijfskosten |
nacht (bedrag x € 1) | nacht (bedrag x € 1) | |||
Amsterdam | 7% + 3,00 p/p/p/n | 7% + 3,00 p/p/p/n | ||
Haarlemmermeer | 6,05% | 6,05% | ||
Utrecht | 6,00% | 6,00% | ||
Zaanstad | 7,00 | 7,10 | ||
Haarlemmermeer | 6,82 | 6,88 | ||
Den Haag | 5,35 | 5,35 | ||
Ouder-Amstel | 7,90 | 7,90 | ||
Oostzaan | 4,50 | 4,50 | ||
Zandvoort | 3,00 | 3,00 | ||
Amstelveen | 3,00 | 3,00 | ||
Aalsmeer | 3,50 | 3,50 |
Waterverblijfsbelasting
Watertoeristenbelasting, genaamd waterverblijfsbelasting, is een belasting voor niet-inwoners van de gemeente voor het betaald gebruik van gemeentelijke voorzieningen en faciliteiten. Het gaat hierbij om iedereen die niet staat ingeschreven in de gemeente en betaalt voor een verblijf op vaartuigen die aanwezig zijn in wateren van de gemeente. Het aanknopingspunt voor deze belasting is het betaald verblijven. Net zoals niet betalende fietsers en wandelaars etc voor de landverblijfsbelasting kan ook geen watertoeristen belasting worden geheven van passerende bootjes en dagjes mensen die geen betaalde diensten afnemen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Voorstel 2023 | |||||
Watertoeristenbelasting/ | 1,38 | 1,42 | 1,46 | 1,50 | 2,50 |
Reclamebelasting
De reclamebelasting wordt geheven in twee winkelgebieden: winkelgebied Ophelialaan en het winkelgebied centrum Aalsmeer.
De reclamebelasting wordt op verzoek van de ondernemers geheven om met de opbrengst activiteiten te realiseren voor de winkelgebieden. De belastingopbrengst wordt, na aftrek van de administratieve lasten, als subsidie uitgekeerd aan de door ondernemers opgerichte uitvoeringsorganisatie. De besteding van de gelden wordt door de ondernemers zelf bepaald. Door het organiseren van deze activiteiten zijn juist de kleinere ondernemers erbij gebaat, omdat de grotere winkelketens in de praktijk zelf al over voldoende middelen beschikken om dit soort zaken voor zichtzelf/landelijk te organiseren.
Forensenbelasting
Deze belasting wordt geheven van personen die geen hoofdverblijf hebben in de gemeente Aalsmeer en voor zichzelf of hun gezin een gemeubileerde woonruimte beschikbaar houden. De tarieven voor 2023 worden ten opzichte van 2022 verhoogd met de tariefindex van 2%.
Marktgeld
Marktgeld
Met het marktgeld worden de kosten gedekt die moeten worden gemaakt om de wekelijkse markt mogelijk te maken. Voor 2023 worden de tarieven, vooralsnog, niet verhoogd. De kostendekkendheid voor 2023 ligt op circa 78%.
Vermakelijkheidsretributie
De motie RAP roept op tot het onderzoeken van de nieuwe belastingen/heffingen waarbij de gebruiker betaalt. In eerste instantie werd de invoering van een vermakelijkheden retributie als zeer kansrijk beoordeeld. Uit het nu ingestelde nadere onderzoek komt nu naar voren dat het invoeren van een vermakelijkheidsretributie toch complexer lijkt dan in eerste instantie is aangenomen. Er wordt nu nader onderzocht in hoeverre deze belasting toch nog kan worden ingevoerd met ingang van 2023. De raad wordt van deze ontwikkelingen op de hoogte gehouden.