2.6.1 Veiligheid, handhaving en crisisbeheersing
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
Doelstelling
De gemeente Aalsmeer staat voor een veilige samenleving van haar inwoners en ondernemers. Inwoners voelen zich veilig in hun buurt, kinderen kunnen hier veilig opgroeien, ondernemers veilig ondernemen. De gemeente werkt samen met de veiligheidspartners aan de veiligheid in onze gemeente. Steeds meer werkt de gemeente niet alleen voor, maar ook vooral samen met inwoners en ondernemers m.b.t. aanpak en preventie van veiligheid en criminaliteit. Prioriteiten in ons veiligheidsbeleid zullen altijd actueel moeten zijn. Daarom stelt het bestuur van de gemeente naast de aandachtspunten in het Integraal- en Regionaal Veiligheidsplan, zoals woonfraude, hennepteelt, inbraken en verwarde personen, zaken zoals ondermijning, arbeidsmigranten, mensenhandel zoals arbeidsuitbuiting, jeugdaanpak en waterveiligheid hoog op de (veiligheids)agenda voor de komende jaren.
Actuele beleidsontwikkelingen
Algemeen
De aanpak openbare orde en veiligheid richt zich op het handhaven van de openbare orde en veiligheid in het algemeen en de specifieke aanpak van ondermijning, woonfraude, het terugdringen van overlast door verwarde personen, de diverse problematiek rondom (arbeids)migranten en waterveiligheid. Naast de bovengenoemde prioriteiten is het beleid openbare orde en veiligheid ook incident gestuurd. Daarom houden we rekening met plotseling opkomende actuele ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de ontheemden uit Oekraïne.
Wij werken vanuit een integrale aanpak met alle veiligheidspartners. Dit is met name van belang bij de regionale aanpak van het thema ondermijning dat op regionaal niveau gecoördineerd wordt vanuit het Regionaal informatie en expertisecentrum (RIEC).
Voor de veiligheidsthema's die meer in het sociale domein liggen werken partners samen binnen het ACVZ.
Ook de stroom Detentie en terugkeer wordt nu op een meer preventieve en intensievere wijze regionaal ingezet.
Ondermijning en mensenhandel
De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd door een brede ketenaanpak de komende jaren. Via het (RIEC) programma ‘Weerbare sierteelt’ en het ‘Handhavingsknooppunt ondermijnende criminaliteit Aalsmeer’. Maar ook middels de coördinatie van inzet door de ‘regionale mensenhandeltafel’ waarvan de gemeente Aalsmeer de regionale trekker is. Naast een brede inzet van ketenpartners zoals OM, politie en belastingdienst zal dit ook een verhoogde inzet, actief en ondersteunend, betekenen van de gemeente.
Recent is het eerste ‘Centrum Weerbare Sierteelt’ in gebruik genomen op het veilingterrein van RFH waar diverse ketenpartners samenwerken. Met de samenwerking in dit centrum is de keten is uitgebreid met organisaties als arbeidsinspectie, ILT en douane.
Met het RIEC zal de aanpak op ‘facilitators’ sterker worden ingezet. Of dit nu (malafide) uitzendbureaus, transportbedrijven, banken of vastgoedbeheerders zijn. Ook zal preventie hierin een grote rol spelen richting ondernemers die bewust of onbewust worden ge-/misbruikt voor ondermijnende criminaliteit.
De ketenpartners zetten ook in op de preventie van cybercrime (babbeltrucs, phishing, etc.).
Waterveiligheid
De ‘problematiek’ in en rond het water in Aalsmeer heeft een structureler karakter gekregen in de afgelopen jaren. De toename van recreatie, evenementen op/rond het water, ‘partyboten’ en parlevinkers vereisen een meer intensieve inzet. Politie en gemeentelijke handhaving worden structureel meer ingezet op het handhaven van de openbare orde en veiligheid in en rondom het water. De inzet op preventie door bijvoorbeeld het ‘waterconvenant’ en intensievere handhaving heeft reeds in het zomerseizoen van 2022 geleidt tot een zichtbare daling van (ervaren) overlast op het water. Daar waar mogelijk zal de repressieve inzet verschuiven naar een preventieve aanpak.
Evenementen
De groeiende evenementen in Aalsmeer vragen om een toenemende inzet vanuit het veiligheidsdomein. Dit integrale onderdeel van OOV is vaak nauw verbonden met waterveiligheid. Op korte termijn krijgt de samenwerking met de Reddingsbrigade Nederland een meer structureel karakter. Zij zijn al betrokken bij diverse evenementen op het water.
Verwarde personen
De problematiek van personen met verward gedrag is een onzekere factor. Ernstige voorvallen zijn nog schaars maar er is wel een toename merkbaar van (buurt)overlast door personen met psychische problemen. Naast de inzet van de zorgsector zal dit ook leiden tot een beroep op medewerkers m.b.t. overlast en veiligheid. Onzekere factoren zoals het Covid-virus, de ontheemden uit Oekraïne en andere gebieden zullen ook van invloed zijn op het veiligheidsdomein.
Samen met de politie wordt informatie gestuurd en gebiedsgericht gewerkt
om de gemeentelijke handhaving op het veiligheidsterrein, vooral de openbare ruimte, te versterken. Naast repressie zal er steviger worden ingezet op preventie. De lokale speerpunten worden vertaald in het nieuw vast te stellen IVP 2023-2024 (Integrale Veiligheidsplan) en het RVP 2023-2026 (Regionale Veiligheidsplan) Bij crisisbeheersing is het beleidsplan van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland leidend. De bluswatervoorzieningen houden hierbij ook regionaal specifieke aandacht.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Aanpak ondermijning/mensenhandel | Uitvoering | |
Actualiseren Algemene Plaatselijke Verordening Aalsmeer | Raad | 4e kwartaal |
Financiële jaarstukken Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland | Raad | 2e kwartaal |
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Openbare orde en veiligheid en Crisisbeheersing en brandweer.