2.5.1 Ruimtelijke ontwikkeling, projecten en grondexploitaties
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
- Faciliteren en regievoeren op de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente;
- Voldoen aan de toekomstige Omgevingswet.
Actuele beleidsontwikkelingen
Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging Bouw
Het doel van de Wkb is om de kwaliteit van bouwwerken en de kwaliteit van het toezicht te verbeteren (zie verder 5.2 Vergunningen). De Omgevingswet kent meerdere doelstellingen. Zo moet het proces om te komen tot een ruimtelijke ontwikkeling eenvoudiger en voorspelbaar worden voor initiatiefnemers. Tevens moet er sneller en met minder kosten tot een vergunning worden gekomen.
Voor de interne organisatie betekent de invoering van genoemde wetgeving een omwenteling in de manier van denken en werken. Het Programmateam Omgevingswet en Wkb is in samenwerking met de betrokken lijnafdelingen bezig om de organisatie en haar producten Omgevingswet en Wkb-proof te maken. Het gaat hierbij onder andere om :
- voorbereiding omgevingsplan
- voorbereiding aansluiting op het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO)
- aanpassing interne werkprocessen
- in- en externe communicatie over de implementatie
Omgevingsvisie
De gemeente moet beschikken over een omgevingsvisie. Met de inzet van participatie, bestaand beleid en ontwikkelingsvisies wordt gestart met het opstellen van een omgevingsvisie. Oplevering wordt in de loop van 2023 verwacht.
De datum van inwerkingtreding van beide wetten ligt nog niet definitief vast. Gestreefd wordt naar 1 januari 2023. Na het zomerreces wordt hier meer duidelijkheid over verwacht vanuit Den Haag.
De invoering van de Omgevingswet brengt met zich mee dat het proces van behandeling van initiatieven en het proces van vergunningverlening efficiënter zal moeten worden ingericht.
Gebiedsvisies
Faciliteren en regie voeren op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad gebeurt onder andere door het ontwikkelen en actueel houden van gebiedsvisies en beleidskaders. De komende jaren wordt gewerkt aan de uitvoering van een aantal vastgestelde visies, namelijk:
- Structuurvisie Uiterweg
- Structuurvisie Greenpark
- Ruimtelijk kader Aalsmeer Oost (2019)
- Centrumvisie Dorp Aalsmeer (maart 2020)
- Structuurvisie Bovenlanden Oostereinderweg (dec 2020)
- Structuurvisie Tussen de Linten (dec 2020)
Deze uitwerking zal plaatsvinden door het faciliteren van projecten, voorzieningen en het actualiseren van het planologisch- juridisch regime. Voor de laatste twee visies zal daarnaast ook in samenspraak met de provincie worden uitgewerkt onder welke randvoorwaarden deze 'hybride' gebieden ontwikkeld of getransformeerd kunnen worden.
Gebiedsontwikkeling Westeinderscheg en uitvoering visies Aalsmeer
Het regionale programma Westeinderscheg beoogt de leefbaarheid en beleefbaarheid van de groene zone tussen Amsterdamse Bos en Westeinderplassen te versterken. Aalsmeer zal de komende jaren meewerken aan planvorming en uitvoering van projecten in het kader van de Westeinderscheg. Gedacht kan worden aan cofinanciering. Op basis van het concept Westeinderscheg wordt bij het rijk gelobbyd om fondsen te het verkrijgen voor de transformatie van oude glastuinbouwgebieden in de lastig gelegen LIB gebieden naar groen/recreatieve functies. Dat betekent dat er voor de structuurvisies Uiterweg, Bovenlanden Oosteinderweg en Tussen de Linten kansen ontstaan om projecten die zonder publieke middelen niet tot uitvoering kunnen komen, toch tot uitvoering te brengen. Dat vergt een actieve inzet van Aalsmeer bij de ontwikkeling van uitvoeringsprogramma’s voor deze structuurvisies en de visie Westeinderplassen.
Wijkaanpak Stommeer
De ontwikkeling van woningbouw wordt in Aalsmeer ernstig belemmerd door de beperkingen in het kader van het LIB. Een voorbeeld hiervan zijn ontwikkellocaties in de wijk Stommeer. Met een innovatieve aanpak wordt voor deze wijk ingezet op het bevorderen van een gezonde leefomgeving. De wijkaanpak bestaat uit de volgende onderdelen:
- een integrale visie op een gezonde leefomgeving;
- een ontwikkelstrategie voor een deel van de wijk;
- een programma voor een gezonde leefomgeving voor de gehele wijk.
Op basis van de ontwikkelstrategie zal in de komende raadsperiode het gesprek met het rijk gevoerd worden over het eventueel noodzakelijke maatwerk in het kader van het LIB. Het programma voor een gezonde leefomgeving en het Bestuursakkoord NOVEX-Schiphol zullen de basis vormen voor maatwerk en (rijks)investeringen voor de verbetering van de leefbaarheid in de wijk.
Voor de toekomstige ontwikkeling van de geluidsbelaste wijk Stommeer is inzicht in de geluidsbeleving cruciaal gebleken. Algemeen uitgangspunt voor de integrale wijkaanpak Stommeer is dat niet alleen de geluidsbelasting, maar ook de ervaren hinder ordenende principes zijn. Keuzes voor bouwen of niet (terug)bouwen van geluidsgevoelige functies zijn primair hierop gebaseerd. Bij ingrepen in de bebouwde én onbebouwde omgeving houden we rekening met belemmeringen en onmogelijkheden, maar benutten we kansen daar waar de akoestische situatie dat (na het treffen van maatregelen) toelaat.
Schinkelpolder
In de strategie werklocaties wordt dit gebied getransformeerd van glastuinbouw naar een duurzaam bedrijfsterrein. Het gebied vormt tevens een belangrijke schakel in de Westeinderscheg. Dat betekent dat groen en water ook belangrijke thema’s zijn. Woningbouw in dit gebied ligt vanwege industrielawaai (proefdraaiplaats Schiphol) niet in de rede.
Bachlaan/Cactuslaan
Onderzoek naar de toekomstbestendigheid van dit gebied is geïnitieerd door de Greenport organisatie. In 2023 krijgt dit proces een vervolg, de uitkomsten worden betrokken bij de totstandkoming van de Omgevingsvisie.
Projecten en grondexploitaties:
De focus ligt op de uitvoering van de prioritaire woningbouwprojecten. Dit zijn:
- Oosteindedriehoek – totaal ca. 850 woningen; Startnotitie in 2021 vastgesteld; Vaststelling Bestemmingsplan 2023.
- Westeinderhage – totaal 267 woningen. Startnotitie in 2019 vastgesteld. Bestemmingsplan vaststelling eind 2022. Start bouw 2023.
- Hoofdweg Zuid – totaal ca. 300 woningen; startnotitie vastgesteld in februari 2022; Vaststelling Bestemmingsplan 2023.
- Zwarteweg – totaal ca. 160 woningen; Bestemmingsplan en Exploitatieplan vaststellen in 2023.
- Van Cleeffkade – totaal ca. 600 woningen; ontwikkeling is door ontwikkelaar ‘on hold’ gezet in afwachting van invoering van de Omgevingswet;
Gekoppeld aan de invoering van de Omgevingswet (vooralsnog gepland op 01/01/2023) zal ook het rijksbeleid inzake de cumulatie van geluidbelasting worden geïmplementeerd. Het risico is dat het realiseren van woningen in de nabijheid van Schiphol nog ingewikkelder wordt. Om het aantal woningen dat nu gepland is te kunnen realiseren, is het zaak de ontwerp bestemmingsplannen voor de invoering van de Omgevingswet ter visie te leggen, waardoor er – naast de woningbehoefte – stevige druk op de planningen van de prioritaire projecten staat.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Plan van aanpak Omgevingsvisie | Raad | 1e kwartaal |
concept Omgevingsvisie | Raad | 4e kwartaal |
Bestemmingsplan Oosteinderdriehoek | Raad | 4e kwartaal |
Bestemmingsplan Zwarteweg | Raad | 4e kwartaal |
Bestemmingsplan Ophelialaan/Thijsselaan (de Hoeksteen) | Raad | 4e kwartaal |
Bestemmingsplan Greenpark deelgebied 2 Oost | Raad | 4e kwartaal |
Bestemmingsplan Greenpark deelgebied 4 | Raad | 4e kwartaal |
Faciliteren projecten Uiterweg | College | 4e kwartaal |
Faciliteren projecten Greenpark | College | 4e kwartaal |
Uitvoeringsprogramma Bovenlanden Oosteinderweg | College | 1e kwartaal |
Correcte en tijdige vergunningverlening, ook onder de nieuwe wet | Uitvoering | |
Hoofdweg Zuid | College | 4e kwartaal |
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Fysieke bedrijfsinfrastructuur, Ruimtelijke ordening en Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen).